Informatie

Dit jaar rennen de kerstmannen alweer voor de derde keer door Middelburg. Zaterdagmiddag 16 december organiseren de drie Walcherse Rotaryclubs de Santa Run in Middelburg. De deelnemers aan deze fun run rennen of wandelen in kerstmanpak 3 kilometer door het centrum met start en finish op de Markt.

Op zaterdag 16 december is er weer een kerstmannenloop in Middelburg. De Santa Run is een fun run in kerstmanpak voor iedereen die mee wil doen. Deelnemers kunnen de Santa Run alleen lopen of met hun gezin, familie, collega’s, klas, team, elftal of vriendengroep. Alle deelnemers, van jong tot oud, rennen of wandelen in hun kerstmanpak het parcours door de binnenstad. Start en finish zijn bij de ijsbaan op de Markt.

Kerst-dj en erwtensoep met worst
Op de markt draait dj Bert van Leerdam bijbehorende kerstmuziek en is na afloop kun je voor €9,50 erwtensoep, een broodje worst en wat te drinken krijgen. Meedoen aan de Santa Run is dé manier om alvast in kerststemming te komen.

Lopen voor het goede doel
Meedoen doe je niet alleen voor jezelf. Er wordt gelopen voor het goede doel, een mooie kerstgedachte. Dit jaar is het goede doel de Stichting Leergeld. Deze Stichting zorgt ervoor dat kinderen uit gezinnen met geldzorgen mee kunnen doen met onderwijs, sport, cultuur en welzijn. Zo nemen zij bijvoorbeeld de kosten voor schoolspullen, contributie, sportkleren of -materiaal, muziek- of dansles of het vieren van een verjaardag voor hun rekening.

Deelname en inschrijving
Iedereen, jong en oud, getraind of ongetraind kan meedoen aan de Santa Run. Het parcours is niet lang en mag rennend of wandelend afgelegd worden. Alle deelnemers gaan tegelijk, in kerstmanpak, om 16.00 uur van start op de Markt in Middelburg. Het totale parcours loopt door de binnenstad en is 3 kilometer lang. Inschrijven kan via www.middelburg.rotarysantarun.nl. Deelname voor kinderen bedraagt €10 en voor volwassenen €15. De kaartjes zijn inclusief kerstmanpak.

Ophalen kerstmanpakken
Alle deelnemers kunnen hun kerstmanpak vanaf 1 december ophalen bij Koole Sport (Armeniaans Schuitvlot 20 in Middelburg) of op de dag van de Santa Run (zaterdag 16 december tussen 14:00 uur en 16:00 uur) bij de ijsbaan. De pakken passen iedereen en voor kinderen is er een speciaal kinderkerstmanpak. Iedereen krijgt na de Santa Run een medaille.

Santa Runs in de rest van Nederland en de wereld
Middelburg is niet de enige stad in Nederland waar een Rotary Run is. De Santa Run werd in 2008 voor het eerst georganiseerd in Gorinchem. Dit initiatief is ondertussen door veel Rotaryclubs in het land overgenomen. De eerste Santa Run in Middelburg was in 2019, de tweede, na de coronaperiode, in 2022.